Reklama

Reklama

Ex Machina

  • Velká Británie Ex Machina (více)
Trailer 3

Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed pustiny vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene. Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vikander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno. (CinemArt)

(více)

Videa (8)

Trailer 3

Recenze (1 254)

JFL 

všechny recenze uživatele

Genderová šachová partie pro čtyři hráče. S odstupem osmi let od premiéry a v kontextu dalších dvou Garlandových filmů se "Ex Machina" ukazuje nejen jako zářný autorský debut, ale také jako prokletí. Režisér a scenárista v jedné osobě byl na základě tohoto filmu neadekvátně zaškatulkován v rámci sci-fi, potažmo fantastických žánrů. Jenže stejně jako v jeho nadcházejících filmech představuje žánr jen stylistický rámec pro úvahy nikoli vědeckofantastické, nýbrž mezilidské a vztahové. Umělá inteligence Garlanda fascinuje především jako pole zrcadlící genderová témata, především ve smyslu vědomě i nevědomě stylizovaného vystupování, ale také pozorování, přejímání a využívání rolí či kódů, které ač jsou v jádru umělé a nepřirozené, respektive nejsou vlastní našim unikátním osobnostem, zakládají většinu lidských interakcí. Současně "Ex Machina" pojednává o objektivizaci žen a o tom, do jaké míry při mezilidské interakci opačných pohlaví vnímáme reálnou osobnost na druhé straně, nebo naopak si na ni jen projektujeme genderové kódy a mřížky. Vlastně pak ani nepřekvapí, že film na jedné straně nadšeně přijímají geeci, kteří se vidí jako Nathan, byť jsou spíš Caleb, zatímco na druhé mu, na základě v principu stejně omezeného a zaslepeného výkladu, někteří paradoxně vytýkají sexismus či onu objektivizaci. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Presne toto! Typ filmu, ktorý ma naozaj baví, keď mám na mysli sci-fi. Film, ktorý vás prinúti premýšľať nad tým, či by sme mali aj naďalej snažiť postupovať ešte viac v smere umelej inteligencie. Nie sme už dosť chytrý, so všetkým, čo máme? Naozaj potrebujeme umelej inteligencie ku všetkému, čo by malo výsostne patriť ľudskému faktoru? Príbeh Ex Machina môže byť futuristický, ale možno nie tak vzdialene, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Všetci aktéri boli vo svojich rolách bezchybní, réžia brilantne vygradovaná, pointy a atmosféra mrazivá. Pri filme, ktorý sa nakrúcal na rovnakom mieste po celú dobu, saurčite nebudete nudiť ani sekundu. 85%. ()

Reklama

Botič 

všechny recenze uživatele

Při sledování jsem si vybavil TED talk s Sherry Turkle o tom, že čekáme víc od technologií, než sami od sebe a ExMachina tuhle myšlenku jen podtrhuje a rozvíjí až za hranice představitelného. Organické, minimalistické a svěží hřiště pro tři a ½ herce, které bere dech a dráždí (nejenom) nervové spoje v mozku. Parametry to sice skutečně má jako epizoda Black Mirror, ale takhle chytrý celovečerák tady nebyl snad od Source Code. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Bývám poměrně obezřetný vůči ženám živým, mrtvým i uměle inteligentním, ale přesto žádné z nich nečiní nejmenší problém udělat ze mne užitečného idiota. V tom jsem s Calebem soucítil. Co jsem však nepochopil, bylo jeho nadšení z toho, že ho ředitel zeměkoule pozval na konec světa, aby si spolu dali pivko. Naštěstí ředitel nebyl až tak geniální, jak se tvářil, Caleb nebyl až tak nadržený, jak se tvářil, holky byly daleko živější, než se tvářily a tak tento experiment nebyl až tak strojově nudný, jak se chvílemi tvářil. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Jde o jeden z těch velmi chytrých hard science fiction filmů, které diváka nezahltí nepochopitelnými informacemi a neunudí ho nezáživným dějem. Naopak je jeho sledování velice provokativním zážitkem, který mě nejednou donutil k zamyšlení. Na EX MACHINA jsem se nehorázně těšil, jde o režijní debut Alexe Garlanda, který stojí za několika výbornými science fiction scénáři (SUNSHINE, 28 DNÍ POTÉ) a pod scénář se samozřejmě podepsal i nyní. Už od začátku jsem tudíž věděl, že jeho režijní prvotina bude nacpána chytrou originalitou. Ze zobrazených technologií mi přecházela hlava kolem. Všechno bylo do detailu vybroušené nejen na pohled, ale také na poslech. Vynikající dialogy mi připomněly tolik odlišného a přesto tolik podobného POZEMŠŤANA. Dialogy jsou navíc naprosto uvěřitelné a nesmrdí šustěním papíru. Tím si u mě EX MACHINA získala malé plus. Navíc ten perfektní konec. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (27)

  • Caleb (Domhnall Gleeson) poslouchá píseň kapely OMD "Enola Gay" z roku 1980. Enola Gay byl letoun použitý ke shození atomové bomby na Hirošimu.  Později, v rozhovoru s Nathanem (Oscar Isaac) o tom, jak umělá inteligence změní svět, vyřkne Caleb citát Roberta Oppenheimera o vynálezu atomové bomby: "Stávám se smrtí, ničitelem světů." (Dr Lizal)
  • Když si Caleb (Domhnall Gleeson) sedne k počítači, začne programovat algoritmus na vyhledávání prvočísel, známý pod názvem Eratosthenovo síto. Kód ve filmu by vyhledal kombinaci 9780199226559, což je ISBN kód pro knihu "Embodiment and the Inner Life: Cognition and Consciousness in the Space of Possible Minds" od Murraye Shanahana, pojednávající o historii umělé inteligence. (KidWithGun)
  • Obraz, o kterém se zmíní Nathan (Oscar Isaac), je napodobeninou skutečné malby od Jacksona Pollocka, jež nese název „No. 5, 1948". V době premiéry filmu šlo o pátou nejdražší malbu všech dob, která byla v roce 2006 vydražena za 140 milionů dolarů, což je částka zhruba 8,5x větší než rozpočet snímku. Jackson Pollock ji v roce 1949 prodal za 1500 dolarů. (JendaT)

Související novinky

Vary přivítají Alicii Vikander a Ewana McGregora

Vary přivítají Alicii Vikander a Ewana McGregora

13.06.2023

57. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech už nám klepe na dveře, vše vypukne na přelomu června a července, kdy lázeňské město opět zaplní davy nadšených filmových fanoušků i… (více)

Indie Doctor Strange je hit

Indie Doctor Strange je hit

22.05.2022

V posledních několika týdnech do kin vstoupily hned dva filmy s tematikou multiverza, Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství a Everything Everywhere All at Once. První z nich se podle předpokladů… (více)

Režisér Ex Machiny si vybral další projekt

Režisér Ex Machiny si vybral další projekt

07.01.2021

Režisér Ex Machiny nebo Annihilation Alex Garland si zřejmě konečně vybral svůj další projekt. Původně se zdálo, že se filmař po svém posledním seriálovém projektu Devs uchytí v televizi, nakonec… (více)

Tvůrci Trainspotting a fotbalová legenda

Tvůrci Trainspotting a fotbalová legenda

29.08.2018

Společnosti DNA Films a Passion Pictures, zodpovědné například za snímky Trainspotting, Pátrání po Sugar Manovi nebo Ex Machina, pracují na novém projektu o legendárním fotbalovém trenérovi Siru… (více)

Reklama

Reklama